26 אינצ' לא מת! | BIKEDEALZ.net | מגזין אופניים |
top of page
61a33873bfe452538aa25b9444692ad0_fgraphic.jpg

אוהבים את התוכן שאנו מייצרים? אנא עזרו לנו להמשיך את הפעילות דרך תרומה ב-PayPal או ב-PayBox

5895ceb8cba9841eabab6072.png
  • תמונת הסופר/תTomer G

26 אינצ' לא מת!


זקוקים לקצת אהבה אבל במצב יחסית טוב
זקוקים לקצת אהבה אבל במצב יחסית טוב

מבוא


מתנצל מראש על הקליק בייט בכותרת, אם ציפיתם לדיון מעמיק שיפרוט למה כדי לכם לזנוח את גלגלי ה29/27.5 ולחזור בזמן לגלגלי 26- צפו לאכזבה.

אם הגעתם לשמוע חפירה על ווינטג׳ ביד2, קצת היסטוריה, הרבה גיקיות על אופנים, וקצת מנוחה מהמציאות, אתם במקום הנכון.


חיפוש אוצרות ביד2


אם אתם כמוני ואתם מתעניינים באופני הרים ישנים יש מצב ששמתם לב לתופעה הולכת וגדלה של ערוצי Youtube שמתעסקים בשחזור ומודינג (שיפור) של אופנים ישנים, בעיקר אופני הרים משנות ה-90.

בשוק יד2 של אופנים ווינטג׳ העיסוק והערוצים תרמו לעליית מחירים לזוגות הללו (כנסו רגע ל Ebay ותציצו כמה עולים Specialized Hardrock פשוטים משנות ה90).

עם זאת עדיין אפשר להגיע לאוצרות, ישנם בעלי אופניים שלא מודעים לטרנד ולא יודעים להבחין בין אופני עיר פשוטים, לאופניים איכותיים, מתקופה בה יצרנים שמו דגש על איכות/אמינות/עמידות ובנו מוצרים בסטנדרטים (יחסית) פשוטים ואיכותיים שיכולים להחזיק מעמד שנים, להגיע לאוצרות האלה הפך לתחביב שלי והסיפור הזה נוגע למציאה האחרונה שלי.


אדגיש כי אני מחפש את האוצרות הללו ממקום של נוסטלגיה, לא רווחים. התקציב לתחביב צד (מעבר לאופנים העיקריים) מוגבל ולכן אני מנסה למצוא מקסימום VFM או Value For Money.


אופני שימאנו


הסיפור מתחיל ממודעה ביד2, בחיפושי אחר מציאות אני סוקר מודעות אופנים, החיפוש הוא סזיפי, אין פילטרים יעילים (אתם יודעים בכמה דרכים אנשים מאייתים ״ווינטג׳״?) ואני פשוט סורק את המודעות, בד״כ לפי טווחי מחירים ואז מתחיל לנבור בהודעות.

אחרי הסריקה ראשונית אני שומר את המודעות המעניינות בצד, בסריקה שניה אני עובר רק על המודעות שסימנתי ומנסה לאתר ביניהם אוצרות.

בהתחלה לא יחסתי חשיבות לזוג המדובר, הם נראו כמו אופני עיר פשוטים (ששווים לכל היותר 100-200 ש״ח), אבל היה להם סבל אחורי ומזלג ריג׳ד (מחסור בבולמים זה פלוס מבחינתי) ולכן שמרתי אותם. כשעברתי עליהם שוב הם נראו נחמדים, אבל רחוק מהמחיר המבוקש (קרוב ל 700 ש״ח), בתיאור המוכר כתב ״אופני שימאנו״, אז הנחתי שמדובר באופני מדבקה פשוטים והמשכתי הלאה בציפיה שהמוכר יתעשת ויורד את המחיר בהמשך.


ההדבג׳ המוזהב בצורת נמלה שהוביל לזיהוי
ההדבג׳ המוזהב בצורת נמלה שהוביל לזיהוי

הדבג׳ מוזהב


כעבור חודשים מספר, קצת מתוך תסכול שאין שום הודעות מעניינות וקצת מתוך ניסיון לאתר מזלג ריג׳ד פוטנציאלי לפרויקט השני שלי (הטרק 820), החלטתי לעבור שוב על הודעות שמורות ולמחוק מודעות לא מעניינות.

כשנכנסתי למודעה המדוברת שוב, הבטתי בתמונות של הזוג המדובר, ראיתי שהמחיר נשאר זהה (״טוב המוכר עדיין אוכל סרט שימכרו במחיר הזה״), ואז בקצה הימני של התמונה אני רואה מבצבץ הדבג׳ מוזהב (לא מדבקה), הדבג׳ אמיתי (הסמל בחזית האופנים) מאפיין פחות נפוץ באופני מדבקה, על השלדה עצמה לא היו מדבקות בכלל, מה שעוד יותר הקשה על זיהוי. בשלב הזה אמרתי לעצמי ״אוקי, בוא נחקור קצת״. העברתי את התמונה בכמה קבוצות פייסבוק של חובבי ווינטג׳, ללא ציפיה שמישהו יזהה אותם על סמך כל כך מעט מידע.


פחות משעה לאחר שפרסמתי את הפוסטים, מישהו זיהה את המותג (להפתעתי) ומסביר שמדובר באופני Ant, של בנאי (או אדריכל אופניים) אמריקאי בשם מייק פלניגן.


ההיסטוריה של Ant


חברת Ant היא One Man Show של בחור אמריקאי שגר במסצ׳וסטס (תנסו להגיד את זה כמה פעמים ברצף.. מסצ'ו..), בשם מייק פלינגן.

מייק החל את דרכו כצבעי ב Fat City Cycles, שם למד במקביל לצביעה כיצד לרתך שלדות ובשלב כלשהו מייק ביקש להתקדם לבניית שלדות אך דרשו ממנו קיצוץ בשכר.

מסתבר שצבעות נחשבה לעבודה נחותה שאף אחד אחר לא רצה ומייק עשה אותה היטב, מעסיקיו רצו ״לכוון״ אותו להישאר בתפקיד, וכך היה.


אולי חלקכם מכירים את הדגם Yo Eddy של Fat שהוא אחד הזוגות הנחשקים של אופני הרים ווינטג׳,

בשלב כלשהו Fat נקלעה לקשיים עקב ניהול כושל, ומייק בייחד עם עוד יוצאי החברה הקימו את חברת Independent Fabrication, שעדיין פעילה היום. במקביל לעבודה בIF מייק מקים ב2001 מותג עצמאי בשם Ant. ראשי תיבות של:

Alternative Needs of Transportation

הרעיון היה לייצר אמצעי תחבורה אלטרנטיבי לרכב, מייק החל לבנות שלדות קאסטום, בעיקר אופני קומיוטינג (לנסיעה יומיומית לעבודה/סידורים), מתוך מחשבה שאנשים מבלים את רוב הזמן במשימות יומיות, אז למה לא להשקיע באופני קאסטום איכותיים?


בשנת 2003 מייק עזב את IF ועבד ב Ant במשרה מלאה עד 2014, ב-2015 החליט לסגור את Ant ועבר לרתך עבור מותג בוטיק בשם Seven Cycles. בשנת 2018 מייק פותח מחדש את Ant וכעבור מספר שנים יוצא לפנסיה.

בשיא הביקוש היו ל Ant רשימת המתנה של שנתיים לשלדה (ומחיר שלא מבייש חשמלוק ממוצע), הביקוש המטורף בשילוב ההיסטוריה העשירה של המותג גרמו לי להחליט שאני חייב את הזוג הזה (כנגד חוות דעתה של אישתי, שטענה שזה מיותר לעשות נסיעה של 3 שעות לאסוף אופנים ישנים).


אגב, מייק גם בחר באופן מכוון לא לשים מדבקות על השלדה מלבד ההדבג׳, במקום זאת מייק נתן לעבודה שלו לדבר בעד עצמה ושתל בשלדה מאפיינים יחודיים לו, כמו סיומת בצורת קונוס בתומכת הכיסא, שיאפשרו לזהות את השלדות שלו גם אם נצבעו מחדש.


סיומת תומכות כיסא בצורת קונוס, אלמנט יחודי ל  Ant
סיומת תומכות כיסא בצורת קונוס, אלמנט יחודי ל  Ant

זה לא שימאנו, מה זה?


מדובר באופני טורינג עם גלגלי 26 אינץ׳, שלדת כרומולי איכותית בעבודת יד ומאוד קלה (יחסית).

מה מאפיין אופני טורינג? אם קראתם קצת בקבוצות טורינג או סרטוני Youtube אתם יודעים שכמעט כל זוג אופנים יכול להיות אופני טורינג, אבל לאופנים שנבנו יעודית לטורינג יש כמה פיצ׳רים שמבדלים אותם:

  • פשטות - כשאתם תקועים במדינה נדיחת תרצו סטנדרטים פשוטים ואמינים על פני מערכות יעודיות וסטנדרטים ספציפים של חברה. בד״כ מוותרים על בולמים כי הם רק עוד נקודת כשל.

  • חומרים - לא חובה, אבל לרוב אופני טורינג יהיו עשויים מכרומולי, מפני שהחומר יכול לשאת משקלים גבוהים ואפשר לתקן יחסית בקלות. בהשוואה לאלומיניום/קרבון כרומולי עמיד יותר לעייפות חומר (Fatigue) ויותר זול ליצור מטיטניום.

  • גיאומטריה - אופני טורינג נוטים לתעדף יציבות על פני זריזות, יהיה להם בסיס גלגלים יחסית ארוך, ישיבה יחסית זקופה, וצ׳יינסטייס ארוכים (גם תורמים ליציבות וגם מקטינים את הסיכוי שהתיקים האחוריים יתקעו ברגליים בפידול).

  • תוספות - אופני טורינג יהיו מצוידים בנקודות עיגון בשלדה כדי לאפשר חיבור לסבלים שעליהם מחברים תיקי טורינג (Panniers).

מה בפרט של ה-ANT אתם שואלים? אז הנה:

  • שלדה + מזלג: כרומולי של Ant (ככל הנראה Double Butted)

  • חישוקים: Sun Ringle CR18

  • נאבה קדמיות: דינמו של חברת SON (שלצערי ככל הנראה שבקה חיים ותצטרך החלפה בקרוב)

  • נאבה אחורית: Deore XT

  • הילוכים + קראנק + ברקסים: Deore XT משנת 88 (בתקופה הזו שימאנו עוד יצרו את המערכות שלהם ביפן והם ידועות ברמת איכות ועמידות גבוה)

  • סבל: של חברת Tubus הגרמנית

  • פנס דינמו: Lumotec (בגלל שהדינמו מקולקל לא ברור כרגע אם הפנס תקין או לא)

  • משקל: לא שקלתי אותם, אבל אפילו עם הסבל, דינמו והילוכים הם מרגישים קלים יותר מהטרק 820 בתצורת סינגל ספיד מינימליסטית.

  • מצב: יש דנט קטן בשלדה אבל פניתי לבנאי וקיבלתי את ברכתו שאין מה לדאוג, שאר בעיקר זקוקים לניקוי, גירוז, שימון והחלפת כבלים.


גרופסט שימאנו XT מסוף שנות ה80
גרופסט שימאנו XT מסוף שנות ה80

מה התוכניות?


לא אשקר ואגיד שהמחשבה למכור אותם ולנסות לעשות עליהם רווח עברה במוחי מחד, מאידך בארץ אני לא יודע אם יש שוק לאופנים מהסוג הזה (בוטי-ווינטג׳-טורינג), לכן השווי הכספי שלהם ווירטואלי ואין לי מושג איזה סכום יהיה נכון לבקש עליהם במכירה שתיהיה פתוחה לחו״ל. השווי העיקרי שלהם עבורי זה הסיפור, ההיסטוריה והנוסטלגיה - שזה בדיוק מה שחיפשתי ואני מקווה להשאיר אותם אצלי, עד שאוריש אותם לילדי.

יש בי רצון להתנסות בטורינג, ולכן החלום מבחינתי הוא לקחת אותם לחופשה באירופה. עד שזה יקרה, כנראה שאשמיש אותם לטובת נסיעות יומיומיות, בדיוק כפי שמייק דמיין כשהגה את Ant. אגב, תוכלו להתרשם מהאתר של ANT בלחיצה על הקישור הבא: antbikemike | Bicycles, just for the fun of it

לא אשקר ואגיד שיש בי פחד להשאיר זוג כזה נעול בחוץ ללא השגחה (בדרך לעבודה) אבל גם לא בא לי שיהפכו ל״תכשיט״ נעול במחסן, נותר לי לקוות שמלבד קוראי הפוסט (ששרדו עד פה), גנב מזדמן יקטלג אותם כ״אופני שימאנו״ חבוטות וידלגל זוג הבא.


תזהרו - זה ממכר


אני מקווה שנהנתם מהקריאה ואולי עשיתי לכם קצת חשק לחפש אוצרות ביד2 או למצוא איזה פרויקט לכיף. כשאני התחלתי הזהירו אותי שזה ממכר, אז למי ממכם שיבחר בנתיב הזה ראו הוזהרתם, זה ממכר, זה יקר וזה בכיף בטירוף :)


בונוס: עידכון על הטרק 820


מאז הפוסט הקודם שלי הטרק זכו לרענון צמיגים, מבית Keneda מתקפלים 26x2.1 (אני ממש מתחרט שלא הזמנתי 2.3). כל החלקים והכלים שהזמנתי לטובת שדרוג מעצורי ה V Brakes הגיעו ואני מתכנן להתקין בסופ״ש הקרוב. והחלק שהכי חיכיתי לו בבילד הוזמן- מזלג ריג׳ד ווינטג׳ כרומולי, שעושה את דרכו לארץ מרומניה (מינוס ממליגה) בשבועות הקרובים.


ווי ברקס חדשים לטרק 820
ווי ברקס חדשים לטרק 820

416 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

הצג הכול

מבצעים מומלצים

bottom of page