״גם לכם לא היו מים חמים?״ - גרסאת האופניים | BIKEDEALZ.net | מגזין אופניים |
top of page
61a33873bfe452538aa25b9444692ad0_fgraphic.jpg

אוהבים את התוכן שאנו מייצרים? אנא עזרו לנו להמשיך את הפעילות דרך תרומה ב-PayPal או ב-PayBox

5895ceb8cba9841eabab6072.png

״גם לכם לא היו מים חמים?״ - גרסאת האופניים

"אתמול הרגשתי מבואס, חבר שהיה אצלי ובדק אותי ואת האופניים גרס שמדובר במידה קטנה עבורי.

הלכתי לישון מתוסכל ובבוקר קמתי למסע של חיפושים אחרי אופניים חדשים (כנראה שזה סתם קטליזטור.. אבל עדיין).

ואז נזכרתי בקורס שעברתי בתואר בנוגע לתורת ההחלטות - בקורס סופר על מקרה בו המרצה נפש בחו״ל עם אישתו בנוסף לאחותו ובעלה. הטיול היה נהדר והם הגיעו למלון מדהים, מקלחת נעימה והכל היה סוכריה! בבוקר אחותו שאלה אותו, האם גם לו הייתה ארוחה נוראית? מיטה מלוכלכת, חדר מעופש ומזגן שלא עובד. המרצה בתגובה שאל אותה ״תגידי, גם לכם לא היו מים חמים?״

באותו הרגע, תווי פניה הפכו נעימים יותר והיא הפכה מפקעת עצבים לנינוחה מאוד. למה? הרי שום דבר לא השתנה במצב שלה - אלא רק הפידבק מבחוץ ששינה את התפיסה שלה לגבי המצב הנוכחי.

בתכלס, זה מאוד דומה למה שקרה לי, אני אוהב את האופניים שלי ואילו לא היה קורה הפידבק מבחוץ, אז מה המשמעות?

בקיצור, תרבות הצריכה משפיעה מאוד ולפעמים אפקט הילד קוסם ולכן סבלנות שווה עשרות מונים מאשר רכישות חפוזות. זה תקף לכל דבר בחיים ובמיוחד בתקופה חנוקה זו."

גם לכם לא היו מים חמים? מאת יוסי יסעור
גם לכם לא היו מים חמים? מאת יוסי יסעור

זה הפוסט שהעליתי לפני זמן מה לאחר שהרגשתי שמשהו מבאס התרחש בגזרת האופניים, נכון, אני אוהב את ה-Banshee Phantom V3 שלי (שמתישהו אעשה סקירה עליהם) אבל כרגיל, כיאה לרכשן מצוי (סוג של מכרסם) אני מוצא עצמי משוטט ברשת ומחפש מציאות.


הפעם, צדו עיניי זוג אופניים אחר, טרם ברור מה יקרה ואם בכלל, אבל אני יכול לומר שהכל עמד מלכת למספר ימים, התבאסתי, ישבתי עם עצמי לחפש ברשת פתרונות ולאחר דין ודברים עם עצמי ניגשתי לגזבר המשפחתי לדון בנוגע להחלפת אופניים.


הגזבר, החליט שלאור התקופה האחרונה והאינפלציה (פרופ׳ אמיר ירון, אנחנו בעקבותייך!) והמצב הגיאו-פוליטי המורכב ניתן לדון בנושא חלופה הולמת. ובמילים אחרות, מי שמכיר את אישתי יודע שכל מה שכתבתי פה זה שטות אחת גדולה והיא אמרה לי: ״אם זה מה שאתה חושב שצריך, אז תקנה״. בפועל, זה פאסיב אגרסיב על הצד הכי רך של המשוואה, היא יודעת שאני לא אוהב רכישות חפוזות ובמיוחד בעולם תוכן שכה מדבר אליי, הלא הוא האופניים.


אז בחרתי לעשות משהו שלא עשיתי זמן רב, בחרתי לעשות מדידת אופניים! והפעם, בגרסאת האונליין בעלות של פחות מ-70 ש״ח (הפיצות של אתמול + משלוח דמו במחיר.)


מוכנים? בואו ונצא לדרך.


הדבר הראשון - מחפשים פלטפורמה רלוונטית ולומדים יחד


ההתחלה הייתה פשוטה, התיישבתי מול גוגל ואז סגרתי אותו וניגשתי לדבר הבא בעולם החיפוש - Chat GPT ושאלתי אותו לגבי המידות שלי. הצ׳אט שלח לי כל מיני מושגים שהבנתי אבל אז החלטתי לעשות עבורי סדר כדי שאוכל להתקדם במדידה.


אין לי עניין להכנס לעוביים של נתונים היות ואני לא מודד אופניים, אבל כן כדאי לבנות בסיס לשיחה שלנו.


המאפיינים העיקריים שנשמע כשבוחרים אופניים הם:


גיאומטריה של שלדות אופניים
גיאומטריה של שלדות אופניים

  1. זוית ראש (head tube angle) - הזווית במעלות שמייצר המזלג בפגישה עם הרצפה.

  2. זווית צינור אוכף (seat tube angle) - הזווית במעלות שמייצר האוכף בפגישה עם הרצפה.

  3. ריצ׳ (reach) - המרחק בין הידיים שלנו לבסיס הסטירר כאשר אנו *עומדים על הפדאלים*

  4. טופ טיוב אפקטיבי (Effective top tube) המרחק בין הידייים שלנו לבסיס הסיטרר כאשר אנו *ישובים על האוכף*

  5. אורך בסיס שרשרת (chain stay) - האורך שבין הקראנק לציר האחורי

  6. סטאק (stack) הגובה ממרכז ה-BB ועד קצה ההד טיוב.

  7. בסיס גלגלים (wheel base) - המרחק בין צמד הגלגלים בפגישתם את הקרקע.

הגאומטריה המוצגת מחולקת, בראות עיניי, להתנהגות ולמידת הרוכב. למה אני מתכוון? התנהגות האופניים היא נגזרת של גאומטריה, אך מנגד, אפשר שיהיה נוח (במידה) בעזרת מספר רחב של גאומטריות. דנו על זה בעבר, אבל נכון לכתיבת שורות אלו, המוטיב השולט הוא long-and-slack בכל הנוגע לאופני שטח, הרעיון באמירה כזו היא שה-ETT ו-Reach ארוכים ובמקביל, מקבלים פלטפורמת פידול בטיפוס משובחת יותר דרך זווית צינור אוכף קהה.

גיאומטריה של אופני שטח שיכוך מלא
גיאומטריה של אופני שטח שיכוך מלא

הדבר השני - מבינים מה הסגנון רכיבה


באופן מפתיע, מרבית הרוכבים לא מסוגלים לומר מה סגנון הרכיבה שלהם ושוגים בו - אבל היי, אין אמת אחת, אז מה קורה פה?

מה שקורה הוא אנומליה של סגנונות רכיבה (באופני הרים) שהתערבבו יחד וגרמו לנו לחוש שאנחנו רוכבים אגרסייבים כשבפועל, מדובר ברכיבות קרוס קאנטרי עם קורטוב של אתגר טכני.


לפעמים כמובן, האתגר הזה תופס מקום משמעותי ומרבית הרכיבות הופכות להיות במורד ההר ולא בטיפוסים, כאן, אולי המקום לשאול האם חשמלוק הוא הכתובת עבור אלו שמחפשים רק ירידות. אולי, אבל עם המצב היום, ככל הנראה מדובר בהליך לא פשוט במיוחד בעולם האופניים שסופג חבטות הנוגעות למחירי השוק.


אני והתוכנה מודדים האם הפנטום מתאימים לי
אני והתוכנה מודדים האם הפנטום מתאימים לי

אילו הייתי צריך להסתכל לאחור, ככל הנראה הייתי בוחר ללכת על אופניים יותר נוחים ופחות צפופים וטכניים, כאלו שיאפשרו לי לרכוב בניחותא למרחק אבל גם לא לוותר על היכולת לאתגר אותי (ואולי אותם). לכן, הפנטום שלי, ככל הנראה, לא מתאימים.


צריך לזכור שסגנון משתנה, הוא מתפתח ולא תמיד מה שהתאים לנו לפני שנה מתאים גם היום. אפשר לראות את זה בצורה חד משמעית בעולם החשמלוקים - חבר׳ה שנטו לרכוב יחדיו, פתאום מתפצלים כיוון שאחד מעוניין להתאמץ בצורה אחת מהאחר (בכוונה לא רשמתי פחות, כולם מתאמצים. נקודה.), לפעמים האתגר משתנה ועוברים לחלקים יותר טכניים בגלל הסיוע של המנוע ולפעמים בוחרים שלא לרכוב למרחקים כי את מי מעניין לדווש במונוטוניות על גבי טרקטורון על 2.


הדבר השלישי - מבינים שאין לנו ברירה אלא ללכת ולהתנסות


על הנייר כל המספרים, החתכים והגיאומטריות עושות המון רעש, אפשר לראות את זה במספר רב של מגזינים וערוצי יוטיוב, איך מדברים על זויות אוכף, ראש (ורגליים?) וכמה שזה משנה את סגנון הרכיבה. בפועל, אני מאמין שיש המון אופניים טובים ובקונטרסט ישנם המון אופניים לא מתאימים. השינוי בזויות גרם לתנוחות ישיבה עובריות כדי להתמודד עם הריצ׳ שהתארך, מה שגורם לנו פתאום לשבת זקופים יותר מבעבר. על הנייר מדובר בתנוחה מדהימה אך בפועל התנוחה המתקבלת מפעילה המון משקל על הידיים.


המדידות באינטרנט לימדו אותי שאני ככל הנראה, צריך לעזור את המספרים לעת עתה וללכת לנסות. אז ניסיתי, הסתובבתי ובאופן מפתיע מה שאמרו ״שיתאים!״ לא כל כך התאים. למה? כי התנוחה לא נוחה לי. ובינינו? למה זה משנה אם אהיה פחות יעיל דיווש כשאני לוחם סוף שבוע או כזה שאוהב לרכוב כדי לשחרר שרירים.


אני חושב שהשלב הנכון ביותר עבורנו הוא להתנסות, לבחון עוד ועוד זוגות אופניים כשבדרך נגיע לאיזושהי תובנה. כזו שהתרחשה בדיוק בסיום הכתבה הזו (טוב לא בדיוק, כמה ימים קודם לכן) כשבצעתי מדידת אופניים ובחרתי בסופו של יום, במוצר המתאים לי ביותר על סמך רכיבת מבחן ומדידה מתאימה.


מילות סיכום


רכישות חפוזות היו וישארו, בעולם כזה יקר של אופניים, כדאי לשקול איך לנצל נכון את הכסף הפנוי ולבחור בהתאם לתחשיב הכלכלי ולסגנון הרכיבה. תזכרו שגם לאחר שנים יהיו כאלו שלא יחליפו זוג אופניים כלל וכאלו שיחליטו שהזוג הבא שלהם חייב להתחלף תוך מספר חודשים.

האם גם לכם לא היו מים חמים? פרספקטיבה נכונה ושילוב כלכלי ראוי הם המתכון בראות עיניי.


והאם האופניים הבאים שלי כבר בדרך? כנראה שנכון לכתיבת שורות אלו, הפור כבר נפל.


291 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

הצג הכול

מבצעים מומלצים

bottom of page