פציעות רוכבי אופניים נפוצות - מאת ״פיזיוקדם״ | BIKEDEALZ.net | מגזין אופניים |
top of page
61a33873bfe452538aa25b9444692ad0_fgraphic.jpg

אוהבים את התוכן שאנו מייצרים? אנא עזרו לנו להמשיך את הפעילות דרך תרומה ב-PayPal או ב-PayBox

5895ceb8cba9841eabab6072.png

פציעות רוכבי אופניים נפוצות - מאת ״פיזיוקדם״

עודכן: 26 בדצמ׳ 2022

את מיכל ויעל הכרתי בשלבי השיקום שלי שנגרם (איך לא) מפציעת אופניים. מיכל ויעל מפעילות את מכון הפיזיותרפיה ״פיזיוקדם״ שממוקם בבארותיים ואחת לזמן מה מבצעות רענון פיזיותרפי לרוכבים.


לפני כחצי שנה צמד הפיזיותרפיסטיות החליטו להרים את הכפפה ולהתייחס לפציעות נפוצות שמתרחשות בקרב רוכבים, המטרה הייתה לחשוף אותנו, חובבי הדו״ג לעולמות בהם לא תמיד אנו מביאים לידי ביטוי את החשיבות הביו-מכאנית.


נהוג לומר, שאימונים יעשו את ההבדל - אבל מה קורה אם מתאמנים יתר על המידה? אומרים שצריך לנוח, אך לא כך הדבר. בהתחשב בזמן בו הייתי בשיקום, אני יכול לומר שאני 1:50 פיזיותרפיסט (מומחה ברכיים) ואני מקפיד ללמוד ולחקור את הנושא על בסיס קבוע, בעיקר, כדי לחסוך מעצמי פציעות ולכשהן מתרחשות, לדעת מתי יש צורך בפנייה לפיזיותרפיסט (כמעט תמיד שאני מתייעץ) ומתי אפשר להניח לגוף לעשות את שלו (ספוילר: תמיד! רק בליווי..)


מכון פיזיוקדם החליט לקחת על עצמו לפרסם מאמר קצר המדבר (על קצה המזלג) על פציעות ספורט נפוצות, בתקווה, שנוכל להמנע מהם.


פיזיוקדם בארותיים
פיזיוקדם בארותיים

פציעות ספורט ומנגנונים


בואו נדבר קצת על פציעות אופניים, מה יכול לגרום לפציעת ספורט בתחום זה? לפי המחקר, פציעות ספורט בקרב רוכבי אופניים מתרחשות כאשר:

  • הפעלת עומס העולה על יכולת עמידותה של הרקמה

  • מאמץ אחד עצים במיוחד, מספר מאמצים רצופים או מביצוע תרגול בטווח תנועה המסכנים את שלום הרקמה

  • פציעה הנגרמת מביצוע רב של מאמצים בעצימות נמוכה השוחקים את הרקמה - מה שנקרא "שימוש יתר".

המדע מלמד כי בשנה נפצעים כחצי מיליון רוכבי אופניים, בפער גדול מכל ספורט אחר, ועל כן יש להתייחס לפציעות אלו כאל פציעות מורכבות ופשוטות כאחד. ניתן לסווג אותן לפי צמד קטגוריות:


פציעות אופניים טראומתיות - פציעות הנגרמות בשל טעויות רוכב (איבוד שליטה, מהירות, פציעה בביצוע פעלולים, חוסר ניסיון ועוד), סכנות השטח, טעויות כלי רכב והולכי רגל או בעיות מכאניות של האופניים. הפציעות הטראמותיות מגיעות לשיא בגילאי 20-39 ובדרך כלל מתרחשות בשל היתקלות בחפץ בתוואי הרכיבה (שטח/כביש) ואיבוד שליטה באופניים, לרוב ברכיבה בירידה במהירות בשטח לא מוכר.


פציעות אופניים שחיקתיות - פציעות אלו עלולות להופיע בכל איזורי הגוף, למשל: כאווי צוואר וגב, ניורופתיה עצבית, כאבי ברכיים, ירכיים, קרסוליים, כפות רגליים ועוד. חלקם נגרמים על רקע של שימוש יתר (שחיקה/דלקתיות) וחלקם הן תוצאה של מנחים ועומסים לא מתאימים לרוכב.

בין פציעות אלו תוכלו למצוא כי הנפוצות ביותר הינן:

  • כאב פטלופמורלי (Patello-femoral pain syndrme) - כאב ממקור פיקתי, מתרחש בעיקר באיזור הקדמי של הברך בפעילות גופנית ובנשיאת משקל.

  • כאב רצועה אילויוטיביאלית (ITB pain syndrome) - כאב לאורך הירך החיצונית, בעיקר באיזור הברך החיצונית והאגן, לרוב נגרם בעקבות עומס ומנוף לא תקין.

  • בורסה בירך (Trochanteric bursitis) - כאב בבורסה (שק רקמתי באיזור ראש הירך) הנגרם בשל עומס יתר.

  • דלקת גיד האיליופסואס (Iliopsoas tendinopathy) - כאב ודלקת בשריר/גיד הליבה המיצב את מפרק הירך.

  • כאבי צוואר, גב, כתפיים ועוד.


מה המטרה של טיפול פיזיותרפי?


טיפול באמצעות קיניזיו טייפ - או KT
טיפול באמצעות קיניזיו טייפ - או KT

הטיפול הפיזיותרפי בפציעות יכלול בין היתר הורדת הדלקת, איזון שרירים על ידי חיזוק מותאם לרוכב, ניהול עומסים, מתיחות ועיסוי ושילוב טכניקות כמו דיקור יבש, טייפינג, פאשיאל מניפוליישן ועוד.


בעבר, נהוג היה להסתכל על הפציעה כאל המקור הבודד (לדוגמא: כאב ברך קדמי) אך לימים, הובן כי גוף האדם מורכב יותר ויש צורך להתייחס למכלול כדי להגיע להחלמה וחזרה לשגרה.


בתחילת הליך הטיפול יעבור הרוכב תשאול בנוגע לפציעתו והמנגנון, כאשר המטרה היא להבין טוב יותר תחת איזו קטגוריה נופל הרוכב. בהמשך, בתום התשאול, יעבור הרוכב סדרה של בדיקות קליניות לבירור מקור הכאב והמגבלה ולאחר מכן, תיבנה עבורו תוכנית שיקום.


חשוב לזכור, תוכניות השיקום הינן בד״כ אמת מידה בהתאם למחקר וניסיון, אך כזכור, כל אדם שונה ולפעמים הטיפול יתקצר או יתארך כתלות במצב הרוכב (כל האמור מתייחס גם להחלמה מפעולות כירורגיות, אולם שם, הפרוטוקול מהמנתח יגדיר את שלבי השיקום והגמישות תהיה פחותה אל מול שיקום שמרני).


לסיכום - מה אנו ממליצות כדי להמנע מפציעות רכיבה?


מיכל ויעל מפיזיוקדם בארותיים
מיכל ויעל מפיזיוקדם בארותיים

בראש ובראשונה- ציוד מגן! חבישת קסדה בצורה נכונה, כפפות, הגנה לעיניים, מכנסיים מרופדים, בגדים מחזירי אור ופנסים. בנוסף, כיוונון נכון והתאמה של האופניים לרוכב ימנעו פציעות שחיקתיות רבות. חיזוק שרירים מותאם בשגרה וניהול עומסים נכון בליווי פיזיותרפיסט/ית יעזרו למנוע פציעות ולאפשר לכם רכיבה נטולת כאבים.


את ״פיזיוקדם״ ניתן למצוא בבארותיים (סמוך לכפר יונה, עיר מגוריי) ולקבוע תור לשיקום אצל יעל או מיכל, אני משוכנע, שאילו תזדקקו, הן יהוו יד תומכת, כשם שליוו אותי עד כה!

214 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

הצג הכול

מבצעים מומלצים

bottom of page