טיונינג לגיבורים ו-IRT, הפיתוח המעניין של Manitou | BIKEDEALZ.net | מגזין אופניים |
top of page
61a33873bfe452538aa25b9444692ad0_fgraphic.jpg

אוהבים את התוכן שאנו מייצרים? אנא עזרו לנו להמשיך את הפעילות דרך תרומה ב-PayPal או ב-PayBox

5895ceb8cba9841eabab6072.png

טיונינג לגיבורים ו-IRT, הפיתוח המעניין של Manitou

עודכן: 26 בדצמ׳ 2022

אחת מחברות הבולמים המעניינות ביותר (בעיני) היא Manitou השייכת לקונצרן Hayes. למי שלא מכיר, Hayes מחזיקה תחתיה מספר חברות, ביניהן תמצאו גם את ProTapper (כן כן, זו של האופנועים), ויצרניות הגלגלים Sunringle ו-Reynolds.


לפני מספר שנים החל הרומן שלי עם בולמים, זה עולם סבוך ומעניין ואני מניח שביום מן הימים אתפנה לרשום גם על טיפולים וכיוב'. אבל הרעיון הוא בעיקר לנסות ולפתור את הכאוס מאחורי העולם הזה עם מידע נגיש. כל זה, אגב, התחיל כתוצאה מתקלה שחוויתי בבולם הישן שלי והביא אותי לחקור את העולם הזה.


אז בלי הרבה מילים נוספות, בואו נצלול לנושא העיקרי


היצרן Hayes לחלקי אופניים
היצרן Hayes לחלקי אופניים

אז מהו IRT ומהם קפיצים?

למעשה, כדי להסביר מה הפתרון, נדבר טיפה על סוגי קפיצים (בכללי כן? יש עוד הרבה מעבר לזה). קיימים צמד קפיצים בבולם, או אוויר (Air Shaft) או קפיץ מתכתי (Coil) - שניהם למעשה, בונים את המהלך אותו יכול לעבור הבולם (Travel).

קפיץ אוויר ומתכת למזלגות אופניים
קפיץ אוויר ומתכת למזלגות אופניים

השוני הגדול ביניהם (מבלי לרדת לדקויות של נושא טיפולים ואיך כל אחד מהם מתנהג ברמת stiction .. נגיע לזה מבטיח!) הוא הצורה בה מתקבל כל המהלך. קפיץ מתכתי הוא לינארי - ז"א שלאורך כל המהלך התחושה שתתקבל זהה, לעומת זאת, קפיץ אוויר מתנהג בצורה פרוגרסיבית. דהיינו, ככל שהמהלך הולך ומתקדם לסופו, כך יש יותר התנגדות - ז"א, הבולם "מתקשה" יותר. אם נחשוב בהגיון, נבין שת'כלס הרעיון מאוד פשוט - קפיץ אוויר בנוי על דחיסת אוויר בתוך תא, מה שאומר שככל שנדחוס יחידת אוויר יותר, כך ההתנגדות והכוח המופעל עליה יגדל. נכון, יש קפיצים עם פרוגרסיביות (תכנון שכזה) וניתן גם להגיע לקפיץ אוויר בצורה פחות פרוגרסיבית (בלי טוקנים) אבל זו ההתנהגות. כדי לווסת את הפרוגרסיביות של הקפיץ אוויר, יש צורך להשתמש בטוקנים (bottomless tokens) או ווליום ספייסר (volume spacer) כתלות במיתוג של היצרן. הם בתורם, מקטינים את התא הנלחץ כדי לקבל בולם קשיח יותר ולמנוע סגירה ו/או שומרים על תא אוויר מרווח כדי לקבל תחושה לינארית יותר. החסרון של קפיץ אוויר מגיע דווקא במקומות בהם יש צורך לא לטרוק את הבולם, ולכן - נולד ה-IRT!


עקומת פרוגרסיה לקפיצי אופניים
עקומת פרוגרסיה לקפיצי אופניים

אינסוף אפשרויות - Infinate Rate Tune


ה-IRT הוא למעשה תא אוויר חיובי נוסף, שבמרכזו עומד שסתום הנפתח ברגע שמופעל לחץ גבוה יותר בתוך התא החיובי. למעשה מה שנתקבל על ידי ה-IRT הוא תחושה יותר לינארית מאשר בקפיץ מתכת (קרובה מאוד אליו) מבלי הצורך להקריב את התמיכה ברכיבה עם לחץ אוויר נמוך יותר. Manitou מתארים את ה-IRT כ-two stage air chamber, בשלב הראשון הבולם נדחס כלפי מעלה והאוויר בתא החיובי תומך במהלך. כאשר עולה הלחץ, נפתח השסתום בתוך ה-IRT ומאפשר לתת פרוגרסיביות נוספת. את ה-IRT נמלא בלחץ של כפי 2 מאשר בלחץ של התא החיובי הרגיל. כמובן, שאם מבין את הסיפור לעומק, מבינים שאין צורך בטוקנים כשיש IRT.

מגנון IRT במזלגות Manitou
מגנון IRT במזלגות Manitou



670 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

הצג הכול

מבצעים מומלצים

bottom of page