הבדלים בין נאבות Stright Pull ו-J bend, מדריך בסיסי | BIKEDEALZ.net | מגזין אופניים |
top of page
61a33873bfe452538aa25b9444692ad0_fgraphic.jpg

אוהבים את התוכן שאנו מייצרים? אנא עזרו לנו להמשיך את הפעילות דרך תרומה ב-PayPal או ב-PayBox

5895ceb8cba9841eabab6072.png

הבדלים בין נאבות Stright Pull ו-J bend, מדריך בסיסי

״תגיד מור, מה יותר חזק?״ ככה התחילה השיחה שלי עם הקפה בבוקר, התחלתי לפשפש בזכרון ולומר ש-א׳ חזק יותר מ-ב׳. בדרך חזרה הביתה מהרכיבה השבועית, נזכרתי שאני טועה והלכתי לבדוק שוב מה הספרות אומרת.


לפני שנצלול למושגים טכניים, אקדים ואומר שאני אינני מומחה גלגלים, ניתן לחלוק על כל נתון שנכתב כאן בהנתן ויש דעה מוצקה אחרת מגובה במאמר ו/או נקודות רלוונטיות. אני כמוכם, חובב דו״ג מושבע (ממונע ואנלוגי) וגלגלים הם חלק בלתי נפרד מההווי ברכיבה. שנתחיל?


מה זו נאבה?


מסתבר, שנאבה בעברית תקנית נקראת ״טַבּוּר הַגַּלְגַּל״ והיא החלק המרכזי אליו מתחברים החישורים (שפיצים) ואליהם החישוק. בתוך הנאבה מצויים מייסבים ובתוכם עובר ציר מרכזי, מנגנון הנעה ושילוב (רטצ׳ט על סוגיו) וכן מנגנון המאפשר חיבור של גיר (קסטה) אל הגלגל.

שרטוט של נאבה באדיבות Wikipedia
שרטוט של נאבה באדיבות Wikipedia

נאבות עשויות בד״כ מאלומיניום אך ישנן נאבות קרבון, ברזל ועוד. בדפנות הנאבה, המקום בו מתחברים החישורים אליה, נמצא לו הפלאנג׳. פלאנג׳ היא יחידה המאפשרת לשזור בתוכה מספר חישורים ולקיים מתח גבוה (tensegrity) כדי למקם אותם במיקום הרצוי (בד״כ במרכז) ולאפשר חלוקת עומס ומתח שווים ברדיוס של החישוק אליו החישורים מתחברים.



מנגנון חישורים


החיבור של החישורים אל הנאבות דרך הפלאנג׳ מתבצע בעזרת צמד סוגי חישורים, J-bend או Stright Pull, מכאן יש להבין שאין אפשרות לערבב את סוגי החישורים עם סוגי נאבות שונים - נאבה של J bend לא תעבוד עם חישורי Stright pull.


נאבה המתאימה לחישורי Stright Pull
נאבה המתאימה לחישורי Stright Pull

נאבה המתאימה לחישורי J Bend
נאבה המתאימה לחישורי J Bend

חישור ה-J bend מתחבר אל הפלאנג׳ באמצעות החדרת החישור אל גוף הפלאנג׳ ובעזרת ראש רחב יותר מקדח הכניסה, ניתן למנוע מהחישור לברוח מהפלאנג׳ ולהתחיל תהליך מתיחת חישורים. ההבדל ביניהם לבין Stright pull הוא בצורה החישור - ה-Stright pull הינו חישור ישר ואילו ה- J bend דומה לאות J.



סוגי החישורים באדיבות Wikipedia
סוגי החישורים באדיבות Wikipedia

עוצמה וחוזק


צמד החישורים בשימוש מספר רב של שנים, עם זאת, העתיק מביניהם הוא ה-J bend. חשוב להבהיר נקודה חשובה בטרם נצלול - הבניה של הגלגלים (מבלי להתייחס לסוג החישוק, סוג החישור וסוג הנאבה) תהיה טובה רק אם מי שבונה אותם עושה עבודה טובה. אפשר לבנות גלגל חזק וטוב בכל אחת מהצורות.


בהנתן והגלגלים בנויים טוב ומתוחים טוב, החוזק שניתן למדוד הינו חוזק צידי. החוזק הצידי משפיע על כניסה לסיבוב בצורה טובה, שמירת קו והמנעות מקריסה בעת סיבוב. מכאן נובע שגלגל בעל חוזק צידי גבוה יותר יהיה מדויק יותר. (זו אגב, הסיבה שעברו לתקני בוסט, כדי להגדיל שטח ולשפר חוזק צידי).


ההבדל היחיד שמשפיע על חוזק החישוק הוא לא סוג הראש (J bend או Stright pull) אלא הזוית בה נכנסים החישורים אל החישוק.

זוית חיבור מהפלאנג׳ אל החישוק (wikipedia)
זוית חיבור מהפלאנג׳ אל החישוק (wikipedia)

אילו נצייר קו דמיוני נראה שהנקודות חיבור בין הפלאנג׳ בstright pull וב-J Bend נמוכים יותר, מה שגורם לאפשרות שניתן לייצר פלאנג׳ גבוה יותר ב-J bend ללא תוספת משמעותית במשקל ובכך לקבל ״משולש״ חיבור רחב יותר ומאפשר חיבור רחב יותר. פה, ה-J bend זוכים.



השוואת בסיסים באדיבות Wheelworks
השוואת בסיסים באדיבות Wheelworks

משקל נוחות ותחזוקה


היות ומבנה הנאבה שונה, בהתאם לחלק הקודם של תוספת חומר בפלאנג׳, נאבה Stright pull תהיה קלה יותר בכ-10% מאשר המקבילה לה בפורמט J bend. מבחינת נוחות, ככל הנראה שלא תראו שונות גבוהה מידי והתוצאות דומות (שוב, מבלי להתייחס לקוטר החישור אלא רק לטכנולוגיית החיבור).


בנוגע לתחזוקה, חשוב לזכור שאין שום סיבה שגלגל יתפרק או ישבר, אם קרה המקרה, ככל הנראה מדובר בגלגל שנבנה בצורה גרועה מאוד ויש צורך לבנותו מחדש או לתקנו.


במרבית המקרים, אתם תמצאו חישורים מתאימים כמעט בכל מקום, אך אילו שברתם חישור בשטח, יהיה לכם קל יותר לתקנו אילו תהיו עם נאבה המתאימה ל-stright pull ולא ל-j bend בגלל זווית ההכנסה של החישור, המשמעות היא שאין צורך לפרק קסטה ו/או רוטור אלא רק להשחיל את חישור. כל זאת, אם באורך פלא היה לכם חישור זהה בתיק.


עם זאת, נקודה חשובה מאוד לציין היא שקשה יותר למתוח חישורים בנאבה בצורת Stright pull כיוון שאין ״זווית״ המונעת מהחישור לברוח אלא רק באמצעות הידוק של החישור נוצר המתח. מצד שני, אילו מדובר בבונה טוב, לא תהיו בבעיה.


אז מה עדיף?


תורה ארוכה ומתאימה לכל אחד מהבונים, כל אחד ישבע שהחישורים והשיטה שהוא בוחר היא המתאימה ביותר. האמת? זה נכון. אילו בחרתם בונה גלגלים פרטי, תנו לו לקבל את ההחלטה עבורכם - אתם תקבלו סט גלגלים שהבונה מיומן יותר בו. בדיוק כפי שלא הייתם הולכים למנתח ואומרים לו באיזו שיטה עדיף לנתח, גם כאן, לכו לבונה הגלגלים עם דרישה מתאימה ותנו לו להמליץ לכם מה עדיף.


באשר לי, אני רוכב עם גלגלי OEM של DT עם נאבות Stright Pull בלי סיבה מיוחדת, קודם לכן רכבתי עם סט גלגלים תוצרת Stans עם חישורים בצורת J bend ולא הרגשתי שום הבדל.


ומה איתכם? עם מה אתם רוכבים? נשמח לקרוא בתגובות.


457 צפיות2 תגובות

פוסטים קשורים

הצג הכול

מבצעים מומלצים

bottom of page