מה זה אופסט במזלג ולמה צריך את זה בכלל? | BIKEDEALZ.net | מגזין אופניים |
top of page
61a33873bfe452538aa25b9444692ad0_fgraphic.jpg

אוהבים את התוכן שאנו מייצרים? אנא עזרו לנו להמשיך את הפעילות דרך תרומה ב-PayPal או ב-PayBox

5895ceb8cba9841eabab6072.png
  • pavelmbar

מה זה אופסט במזלג ולמה צריך את זה בכלל?

עודכן: 31 בדצמ׳ 2022

לפני שנוכל לדבר על אופסט במזלג כדאי לדבר על ההיגוי באופניים בכללי.


להיגוי באופניים ישנה השפעה אדירה על התנהגות האופניים ומשם על ההנאה ברכיבה.

החיבור הזה של המזלג לשלדה, בעיני הוא כמו קסם. אני אוהב לחשוב עליהם כעל שתי מערכות שונות, ביניהן ישנו רק ציר, ממש כמו בדלת. החיבור הזה כמובן מתבצע באמצעות צמד מיסבים, וציר הסיבוב של המיסבים הללו הוא מה שנקרא ציר ההיגוי. הכידון, הסטם, הבולם והגלגל הקדמי תמיד יסתובבו יחדיו סביב ציר ההיגוי. דבר פשוט להפליא, אבל כחושבים עליו הרבה, נשמע קצת מצחיק.


לזווית ציר ההיגוי, הידועה גם בשם זווית הראש, אינספור השפעות על התנהגות האופניים. כאן אתייחס רק להשפעה על ההיגוי. כפי שרובנו יודעים, זווית ראש חדה מעדיפה את העליות וזווית ראש קהה או שטוחה מעדיפה יותר את הירידות.

זווית ראש באופני הרים

אז הזווית הזאת היא חשובה, אבל לא רק היא קובעת את התנהגות ההיגוי. במזלגות, ישנה מידה נוספת שנקראת אופסט, והיא למעשה המרחק בין ציר ההיגוי לציר הנאבה.

אופסט במזלג אופניים
אופסט במזלג אופניים

האופסט, ביחד עם זווית ציר ההיגוי וגודל הגלגל, קובעים מידה נוספת באופניים שנקראת טרייל. הטרייל הוא המרחק בין נקודת המגע של הגלגל הקדמי בקרקע וציר ההיגוי, ולו חשיבות עליונה בהתנהגות של כל רכב דו גלגלי. ככל שהטרייל גבוה יותר, כך ההיגוי איטי יותר, וההפך. הגלגל הקדמי למעשה 'עוקב' אחר ציר ההיגוי, מה שבעצם מייצב אותו. דמיינו גלגלים של עגלת סופר, שעוקבים בלי הרף אחר ציר ההיגוי הקטן שלהם, לא משנה לאן תסובבו את העגלה.


חיסרון אחד בטרייל גבוה הוא התגברות הרצון של הגלגל הקדמי לפנות בעצמו כאשר מסובבים את הכידון מעבר לזווית מסוימת, דבר שכל אחד שניסה להעמיד את האופניים ללא סטנד וודאי נתקל בו. את התופעה ניתן להרגיש גם בפניות חדות במהירות נמוכה. בזווית הטייה מסוימת של הכידון, הוא מתחיל להיכנס עוד יותר לפניה בעצמו, וכעת אתם נדרשים לפעול נגדו כדי לא לאבד שיווי משקל.


כיום בשוק המזלגות לגלגלי ה-29 מגיעים בכמה אופסטים. 51 מ"מ ו-42 או 44 מ"מ. אפשר לחשוב עליהם כאופסט קצר ואופסט ארוך, למילימטרים אחדים אין פה חשיבות.


האופסט הקצר יותר נולד מניסיונות שונים שערכו החבר'ה ב-Transition Bikes. ב2017 הם השיקו את אופניהם הראשונים בעלי גיאומטריה חדישה ומזלג עם אופסט קצר, וכנהוג עם הסברים מלאי ז'רגון שיווקי. את הנחיצות באופסט קצר אפשר להסביר גם בדרך אחרת: אופניים התחילו לנסוע בשטח במהירויות גבוהות מפעם, והיה נחוץ לייצב את ההיגוי כדי לשמור על שליטה מדוייקת, בטיחותית ומהנה. מאז 2017, עוד ועוד חברות אופניים התחילו ליישם את האופסט הקצר בגיאומטריות שלהם, עד שהיום רוב מדגמי האינדורו והטרייל החדשים משתמשים בו.


הטרייל המכאני הכל כך חשוב שלנו

הבדלי אופסט


האם ההבדל בין האופסטים משמעותי? לפעמים. כפי שאמרנו האופסט משנה את מידת הטרייל אבל לא רק הוא קובע אותו. לזווית ציר ההיגוי השפעה עצומה גם כן. למעשה, כל מעלה אחת בזווית ההיגוי מייצרת הבדל ששקול להבדל בין אופסט 51 ו-42 מ"מ!


אז מדוע אני אומר שרק לפעמים ההבדל הוא משמעותי? אני סבור שכדי לומר בוודאות שהרגשנו הבדל לטובה או לרעה בין שני אופסטים (או כל דבר אחר באופניים) אנחנו צריכים להימצא על הגבול של מה שמרגיש לנו 'טוב', בקצה הטווח האידיאלי.


אם זווית הראש שלנו כבר מאוד שטוחה וההיגוי אכן איטי ומעיק בעליות, אז בוודאי שלאופסט השפעה מוגברת על התוצאה. במקרים כאלו לא צריך מייד לחשוב על לשנות את האופסט של המזלג (שזה כמובן מצריך את החלפתו), לרבות אפשר להסתפק בהזזת הפליפ-צ'יפ של השילדה, או בשינוי זווית הראש על ידי החלפת כוסות המיסבים לכוסות מיוחדות בעלי סטייה קלה בזווית (Angle Headset).

כמובן, גם יכול להיות שאנחנו מודעים ליתרונות שההיגוי האיטי מספק לנו בירידה, ונחליט לחיות עם החסרונות.









899 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

הצג הכול

מבצעים מומלצים

bottom of page