סקירת בלמי Dominion A4 מבית Hayes - מאת טום בילוטינסקי | BIKEDEALZ.net | מגזין אופניים |
top of page
61a33873bfe452538aa25b9444692ad0_fgraphic.jpg

אוהבים את התוכן שאנו מייצרים? אנא עזרו לנו להמשיך את הפעילות דרך תרומה ב-PayPal או ב-PayBox

5895ceb8cba9841eabab6072.png

סקירת בלמי Dominion A4 מבית Hayes - מאת טום בילוטינסקי

עודכן: 26 בדצמ׳ 2022


הקדמה

בלמים 4 פיסטונים תוצרת Hayes דגם Dominion A4
בלמים 4 פיסטונים תוצרת Hayes דגם Dominion A4

בלמים, הו בלמים. מדובר במלחמת חורמה חוצת יבשות, זו שגורסת שבלמי Shimano עם ה-Servo Wave (נעילה ידועה) טובה יותר מאשר הספוגיות והלינאריות של SRAM. יש כאלו שטוענים ש-Magura היא יצרנית הבלמים הטובה ביותר וכאלו שמייצרים הכלאות (ע״ע ShiGura). יש כאלו שמעדיפים את האנגלים ולא רק בכדורגל, הלא הם Hope ויש כאלו כמוני, שמעדיפים משהו שלא כולם מכירים.

אז את הסט הבא קניתי בהמלצה קוסטה המכונאי הדגול, וכמו מרבית מהישראלים גם אני לא שמעתי עליו לפני. פשפשתי מעט בזכרוני ונזכרתי כי בעבר ראינו בארץ מספר מוצרים תוצרת Hayes אך במרוצת השנים החברה פשוט נעלמה מהמדפים. לאחר תקופה ארוכה של שיטוט ברשת וקריאת מספר רב של ביקורות (שכולם אגב, היו די בעד הבלמים) החלטתי לבצע נסיעת מבחן עם קוסטה במשמר ומשם הדרך לפתוח את הארנק הייתה קצרה מאוד.


בסקירה אתיחס למספר נושאים:

1. הבלמים עצמם כולל פיטצ׳רים

2. איכות הבלימה - עוצמה ועוצמה לאורך זמן, מודולציה

3. נוחות

4. התקנה ותחזוקה

5. מחיר אל מול תועלת



מבט לבלמים - ההתחלה



עם קבלת האריזה, ופתיחתה, תוכלו להתרשם (לצערי, התמונות לא אותנטיות אלא מהרשת) מההשקעה בה. בתוך האריזה נמצא את הקאליפר והידית, צנרת מחוברת, בליד בלוק וכן צמד רפידות (מטאלית ושרף). המטרה של Hayes היא לייצר מצב בו כל רוכב בכל תנאי שטח יותר לרכוש את הבלמים ולהשתמש בהם מבלי הצורך לרכוש סט רפידות נוסף - שאפו.


הבלמים עוצבו בהשראת בלמים של אופנועים, המשמעות היא שחשיבת Hayes היא לייצר איכות בלימה המתאימה לכלים מאסיביים יותר וניסיון לבניית דיוק מירבי. צמד נקודות עיקריות ומעניינות הן: 1. הבלמים בעלי 3 נקודות בלידינג, אחת הנקודות בידית (כפי שכולם מכירים) וצמד בקאליפר. המטרה של Hayes היא לייצר דיוק מירבי בבלידינג בין צמד צידי הקאליפר.

2. בקאליפר מותקנים צמד ברגי כיוון המאפשרים לייצר חיץ בין גוף הקאליפר אל המתאם (בין עם במזלג או במשולש האחורי) מה שמאפשר לכוון את הקאליפר בצורה מדויקת. חסל סדר שפשופי רוטורים מיותרים. בנוסף, בידית הבלימה קיים לו מיסב ולא ציר מה שמאפשר תנועה חלקה עם פחות התנגדות. הידית מגיעה עם בורג לכיוון מרחק הידית וכן נקודה חשובה, ניתן לכוון את גובה עוצמת הנשיכה בעזרת בורג אלן קטן המאפשר להרחיב את הנוקר מהפיסטון - גאוני!


איכות הבלימה


ידית הבלימה והמשאבה
ידית הבלימה והמשאבה

בשיטוט ברשת ניתן להתרשם מהשוואות בין ה-Dominion A4 לבין בלמים אחרים מובילים בשוק, הנקודה הבולטת ביותר שעולה מהקריאה ברשת היא עוצמת הבלימה, והאמת? שזה נכון. בתחילה, לא חשבתי שההבדל יהיה כזה מהותי אבל בהחלט מרגישים את ההבדל. לפני השימוש ב-Dominion A4 רכבתי תקופה ארוכה עם SRAM Code RSC שללא ספק, מדובר בבלמים מעולים, אבל בעיניי, ההבדל עצום. עיקר ההבדל הוא בתחושה הקבועה לאורך זמן מבלי לאבד מכוח הבלימה והמודולציה מה שקרה ב-Code. אם אחדד, אומר שהמהלך בידית השתנה כתוצאה מבלימות תכופות וארוכות, מה שמעיד על מקרה שנקרא fade in בבלמים (למען הסר ספק, הבלמים עברו טיפול והרוטורים היו במצב נהדר).


נקודה נוספת לכל חובבי המודולציה, אלו שטוענים ש-SRAM ו-Magura בעלי הכי הרבה מודולציה ואורך ידית, אתם צריכים לקחת סיבוב על ה-A4. התחושה היא כמו ללחוץ על גומי לינארי, אי אפשר להסביר את התחושה האינסופית במהלך. בנוסף, אם יש צורך, ניתן לנעול את הבלמים עבור דריפטינג. בקיצור מבחינתי מצויינים.


נוחות



בעבר רכבתי תקופה ארוכה עם בלמי SRAM ו-Shimano והתנסתי מעט בבלמי Magura שהותקנו אצל חברים. חלקם היו בעלי 4 פיסטונים וחלק בעלי צמד. אפשר לומר שהידית ב-A4 דומה מאוד לידיות ש-SRAM מיצרים אבל יותר נוחה. היתרון בעיני הוא שאין צורך להפעיל כוח רב לקבלת תחושה זהה לאורך המהלך. בנוסף, בגלל המבנה של המנוף שמזכיר את בלמי Shimano (אצבע אחת) חווים פחות החלקות של האצבע לבלימה. לגבי ידיות Magura, אני חושב שאין הרבה מה להוסיף רק שמבחינתי הן ארוכות בצורה בלתי סבירה ובראנים שבצעתי עם חברים, הרגשתי כמה שזה לא נוח. בנוסף, למרות שיש לי ניסיון עם הידיות הקצרות (HC3), מרגיש מוזר שבלמי ה-Trail דווקא מגיעים עם ידיות קצרות ואילו ה- MT5 איננו.

בסה״כ מדובר בבלמים נוחים מאוד שמשלבים בין עולמות של Shimano ו-SRAM ומאפשרים כוח ולינאריות כאחד.



התקנה ותחזוקה (תמונות באדיבות nsmb.com)


בלידינג לבלמי Hayes
בלידינג לבלמי Hayes

למזלי חברי היקר קוסטה (המכונאי שהוזכר למעלה) סייע לי בהתקנה הלא כל כך מסובכת, אבל - ויש אבל גדול, התחזוקה בהם מצריכה יותר משמעת וסבלנות. תחילה, נציין כי מדובר בנוזל בלימה DOT (תומכים בתקני DOT4.1 ו-DOT5) מה שאוטומאטית מייצר יותר זיהום סביבתי בניגוד לשמן מינרלי. בנוסף, ברגע שנרצה לבצע בליד שלם, יש צורך לבצע אותו גם מהידית וגם מצמד הפורטים בקאליפר, קצת מסובך עבור הרוכב מן השורה.

ההתקנה עצמה לא מסובכת, בדיוק כמו כל בלם אחר - חיתוך צינור, חיבור אינסרטים וחיבור הצנרת אל הידית והקאליפר, מרכוז ויאללה הפועל (או מכבי). או שלא.. לבלמים הללו וגם ל-A2 (הדגם בעל 2 פיסטונים של היצרן) יש צורך בשימוש בקיט בלידינג ייעודי היות והניפל עשוי בצורה קונית. אם קניתם את הבלמים האלו? שימו לכם עוד כ-50 יורו לרכישת הקיט של Hayes. לא זול.

בנוגע לתקלות, הרשת לא מציינת שברים של הבוכנות או נזילות מיוחדות, בבוא העת אעדכן אך כרגע, מדובר במוצר איכותי.


בלידינג לבלמי Hayes
בלידינג לבלמי Hayes

עלות תועלת


בזמן רכישת הבלמים המחיר עבור זוג עמד כל כ-300 יורו לא כולל משלוח ומע״מ, עליהם, תצטרכו להוסיף עוד 50 יורו לקיט בלידינג. כאמור, בקופסא תקבלו צמד רפידות נוסף וקיט לקיצור צנרת. במחיר הזה תוכלו לרכוש SRAM Code RSC, Magura MT7 ו-Shimano M8120 שהם למעשה המתחרים הישירים של הבלמים הללו. בעיניי, מדובר בחלופה מאוד איכותית, כזו ששווה לשקול אם אתם לא אוהבים ללכת עם העדר אך יש לזכור שהנקודות החשובות הן זמינות חלפים בישראל, מחיר רכישה מול חלופות לא מספיק אטרקטיבי אבל עם כל זאת, מדובר בבלמים ברמה הגבוהה ביותר שרכבתי עליהם.

לסיכום


בלמי Dominion A4 על ה-YT Capra של תום
בלמי Dominion A4 על ה-YT Capra של תום

לדעתי, הבלמים הכי טובים שקיימים היום בשוק אך ככל הנראה, לא יתאימו לשוק הישראלי. מתאימים לחובבי אקזוטיקה ולמי שמחפש בלמים ללא פשרות.

נקודה נוספת, ניתן לרכוש רוטורים בעלות נוספת המתאימים לבלמים הללו (מעט כבדים) או להשתמש ברוטורים חליפים כדוגמת Galfer. אין בעיה של תאימות עם רוטורים נוספים בגלל מנגנון ה-self adjusgment אבל יש צורך בהתאמת סוג הרוטור לרפידה.


יתרונות - כוח, מודולציה, נוחות.

חסרונות - זמינות בעייתית (מבחינת חלפים אם צריך, מבחינת התקנה וטיפולים), מעט כבד בהשוואה לאחרים.

208 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

הצג הכול

מבצעים מומלצים

bottom of page